Bloggaajat: Pinja ja Helmi 9lk

Viimeinen kokonainen päivä Pariisissa oli alkamassa, ja aloitimme sen suuntaamalla kohti Seine-joen vasenta puolta. Kävelimme noin 20 minuuttia, pitkin Seineä ja Pariisin pikkukujia. Sitten saavuimme Panthéon-kirkkoon, joka tunnetaan suurmiesten hautapaikkana. Rakennus oli valtava, ja sen edessä oli iso aukio. Panthéonilta jatkoimme matkaa Luxembourgin puistoon. Ensivaikutelma puistosta oli aika heikko, sillä kun saavuimme puistoon meitä ympäröi vain lehdettomät puut ja autio alue. Tuon alueen jälkeen tulimme oikeaan puistoon. Tultuamme puistoon sovimme, että meillä on vapaata aikaa noin 30min. Sen ajan otimme kuvia ja ihastelimme upeaa näkymää ja hienoa vesiallasta, jossa ihmiset ohjailivat pieniä kauko-ohjattavia veneitään.

cof

Puistosta poistuttuamme kävimme Pierre Herméssä ostamassa leivoksia ja macaronseja. Kiertelimme eri ravintoloita ja kahviloita kunnes löysimme ravintolan, joka kelpasi kaikille. Ruokailun päätyttyä lähdimme Seinen-risteilylle. Risteilyllä katselimme siltoja ja kuuntelimme niiden tarinoita ja näimme myös pariisin nähtävyyksiä muun muassa Eiffel-tornin. Risteilyn jälkeen ryhmä jakaantui kahteen osa lähti hostellille ja osa shoppailemaan.

Klo 17.30 lähdimme takaisin hostellille ja kävimme illallisella. Illallisen jälkeen ihastelimme ostoksiamme ja kävimme nukkumaan. Ostosten tekeminen Ranskaksi kävi vaivattomasti, ja tänäkin päivänä pääsimme käyttämään ranskan kieltä eri tilanteissa, kuten ruokaa tilatessa, kaupan kassalla ja tietä kysyessä. Vaikka päivä olikin kylmin kaikista, oli se mielestämme täydellinen viimeiseksi päiväksi.